Дитина не розмовляє в 4-5 років – всі методи лікування затримки мовного розвитку у дітей

Глибше сприймати навколишній світ дитині допомагає мова. Формується мова покращує особистісний розвиток, мислення, сприйняття дійсності. Дитина, що не вміє говорити в 4 роки, не зможе робити висновки, об’єднувати схожі явища, узагальнювати, розрізняти, міркувати.

Зміст статті:

  • Як формується мова?
  • Як визначити затримку
  • Причини затримки мови
  • Лікування ЗРР у дітей

Мій син практично не говорить. Якийсь час я не розуміла цього, думала, що він ще маленький і ось-ось почне. На плановому огляді нам поставили діагноз ЗРР.

Як формується мовлення у дитини, або коли діти починають говорити?

Підготовчий етап (перший рік)

З самого народження у дитини починається формування мови. 1 етапом оволодіння нею, можна вважати перші звуки (гуління), крик і навіть плач. Здоровий малюк видає гучний, чистий з коротким зітханням і протяжним видихом крик. Він має різні інтонації. З криком і плачем задіяні всі відділи периферичного мовного апарату (дихальний, артикуляційний, голосовий).

Починає гуліть з двох місяців. Такі голосові прояви у малюка і є початковий показник розвитку мовлення.

До третього місяця гуління переходить в лепет. Лепет являє собою поєднання звуків. Складати букви в склади дитина починає у віці півроку.

До 7 – 9 місяців з’являються більш різноманітні звукові поєднання, які він повторює за дорослим. Темп, тон і інтонацію надалі він легко переймає.

Для формування і появи до кінця першого року життя перших слів важливо, щоб у 10 – 11 місяців малюка супроводжувала правильна мова батьків і оточуючих.

Період початкового оволодіння мовою (від двох до трьох років)

Важливим періодом для розвитку мовлення дитини є вік від 2 до 3 років. Розуміння і словниковий запас у нього зростає.

Відбувається помітний стрибок у розвитку мовлення (50 – 1 200 слів). Але вона не зовсім досконала. Щоб легко було висловлювати свої думки, і додався словниковий запас, постарайтеся промовляти всі дії, які ви робите разом з ним.

Важливо формувати правильну вимову.

Дошкільний (від 3 – 7 років)

Словниковий запас у дітей 4 – 6 років досягає від 3 000 – 4 000 слів. Мова стає збагаченою. Однак іноді діти надають аналогічним словами призначення предметів. Наприклад, лопатка – копатка, вертоліт — вентолет та ін. З’являється досвід спілкування, формування почуття мови, а також розвивається здатність до створення власних унікальних слів (словотворчість).

До чотирьох років він повинен розрізняти всі звуки. До цього часу він зазвичай чисто говорить і правильно вимовляє звуки. Контекстна мова формується поступово. Діти до кінця дошкільного віку самостійно переказують казки, оповідання, що складаються з 40 — 50 пропозицій. Описують які-небудь події, свої враження і переживання.

Як визначити затримку мовленнєвого розвитку у дитини в ранньому віці – вивчаємо ознаки і симптоми ЗРР

Якщо до чотирьох років дитина не розмовляє самостійно, або формування мови не відповідає віку, то ставиться діагноз – затримка мовного розвитку.

Ознаки ЗРР:

З народження до трьох місяців:

  • На звучання іграшки, голос не реагує.
  • Не повертається в бік джерела звуку.
  • Неприродно протікає доречевой період (рідко агукает і гулить, мало звучність, однотипність вимовних звуків).

Від 4 до 7 місяців:

  • На звуки все ще не реагує (немає лепетання і гуління).
  • До видає звуки іграшок не проявляє інтерес.
  • Практично не відгукується на жестикулирование дорослих.

Від 8 місяців до 1 року:

  • Не вимовляє повторюваних відкритих складів (ба-ба, ла-ла) і не намагається говорити найпростіші слова з 2-3 букв.
  • На звук немає реакції.
  • На прохання показати, де у діда вушка, ніс, очі і т. д., немає відповідного відповіді.
  • Не проявляє реакції на своє ім’я, на питання: «Де тато?» у відповідь не дивиться в його бік.
  • Не радіє під час спільних ігор, не грає в пальчикові ігри.

Від 1 до 2 років:

  • Неактивно повторює і не вимовляє простих слів, не розуміє їх.
  • Обмежений словниковий запас.
  • На запитання, наприклад: «Як тебе звуть? Що тобі дати?» не надходить навіть однозначної відповіді.
  • Аморфне белькотіння з використанням тільки односкладових слів (ням, ля, па, бібі).
  • На пропозицію вказати деякі деталі у відомих персонажів, не може цього зробити. Наприклад: «покажи, де в лапи ведмедя?»

Від 2 до 3 років:

  • Не може будувати словосполучення з 2 і більше слів, словниковий запас обмежений 20 і менше словами.
  • Може говорити тільки фразами з мультфільмів, часто повторює слова дорослих.
  • Навіть з рідними неохоче йде на мовний контакт.
  • Не може вказати: вгору, вниз, вперед, назад.
  • Як і раніше використовуються аморфні слова, а звуконаслідування не відтворюються.
  • Прохання: «Візьми м’яч і кинь мамі» не може виконати (бере інший предмет або кидає іншій людині).

Перераховані ознаки говорять про ЗРР, яку необхідно коригувати до п’ятирічного віку.

Чому дитина не розмовляє в 4-5 років – розбираємося в причинах затримки мовного розвитку

Я запитала у логопеда: «Моєму синові вже 4, а він використовує для спілкування лише кілька найпростіших слів, в той час як його однолітки розповідають вірші і розповідають короткі казки. Чому ж він не говорить?»

Фахівець зміг повноцінно відповісти на це питання і виділити основні причини затримки:

  • А коли заговорили ви і ваш чоловік? Поцікавтеся у своїх батьків про це. Якщо один з батьків пізно почав розмовляти, то це може передатися по спадку, і у дитини буде спостерігатися затримка. Але якщо йому вже 3 роки і більше, а він не може складати слова в прості речення, то краще звернутися до лікаря.
  • Після важкої хвороби або недоношеності організм слабшає, формування нервової системи сповільнюється, мова відстає в розвитку.
  • Для постійного поповнення словникового запасу потрібно розуміти мову тих, хто його оточує. Ослаблений слух ускладнює цей процес. Порушення слуху може призвести до заторможенному інтелектуальному розвитку, отже, й мови.
  • Проблемне перебіг пологів (гіпоксія, пологова травма) може призвести до ЗРР.
  • Надмірне ігнорування дитини призводить до того, що він перестає говорити. Батьки не допомагають йому розвивати мовленнєву активність, дуже рідко розмовляють з ним. Однак при надмірному уваги до свого малюка, батьки можуть зіткнутися з тією ж проблемою. У нього немає потреби в розмовах, коли він може просто вказати жестом на бажану річ.
  • Постійні стреси, несприятливі умови життя, різка зміна місця проживання, часті сварки батьків можуть порушити психіку, з-за цього він перестане говорити.

Дитина не говорить в 4-5 років, що робити – лікування ЗРР у дітей

Якщо своєчасно виявити затримку і підійти до лікування комплексно із залученням кваліфікованих логопедів, проведенням лікувальних курсів масажу і участю батьків, можливий успішний результат.

Медикаментозне лікування

ЗРР пов’язана з комплексом причин, іноді вона заснована на дисфункції мозку (порушення мозкового кровообігу), тому проводять супутнє лікування. Фахівці призначають ноотропні препарати, виписують кошти для «харчування» нейронів мозку – «актовегін», «кортексин», «нейромультивит», «лецитин».

«Когитум» підхльостує діяльність мовних зон. Дані ліки повинні рекомендувати кваліфіковані фахівці.

Фізіопроцедури

Магнітотерапія, электрорефлексотерапия стимулюють центр головного мозку, який відповідає за мовну активність, дикцію, словниковий запас, інтелект. Є протипоказання застосування электрорефлексотерапии, потрібна консультація спеціаліста.

Масаж і вправи

Спеціальний логопедичний масаж обов’язковий для розвитку навичок мовлення, сприяє вироблення правильного звуковимови.

Деякі мами по закінченню курсу масажу виконують вправи самі. Приміром, простий масаж щік круговими рухами за допомогою махрових рукавиць швидко піддається дорослим. Головне не пошкодити ніжну дитячу шкіру.

Легко пощипывайте щоки і робіть вправу «поцілунок». Для цього мама пальцями поєднує губи малюка, видаючи звук поцілунку «м-м-м», дитина повинна повторити за мамою. Якщо маляті подобається, то можна активно використовувати поплескування пальцями: по губах, підборідді та щоках.

Вправа, яка супроводжує спів голосних звуків з тривалими плавними рухами рук:

Плавний рух обома руками:

  • «у» — вперед.
  • «про» — в сторони і вгору.
  • «і» — в сторони.
  • «е» — в сторони і вниз.
  • «а» — широко розведені руки вперед і в сторони.
  • «и» — присідаємо, кисті в кулачках, руки зігнуті в ліктях.

Масаж і вправи сприяють нормалізації м’язового тонусу особи і активізують артикуляційний апарат.

Логоритміка

Логоритміка – заримовані вправи, що супроводжуються музикою з рухами. Логоритмические уроки подобаються дітям, вони веселі і цікаві, проводяться в ігровій формі. У процесі гри діти взаємопов’язані з батьками, відбувається процес навчання і розвитку. Застосовуючи такий метод, стимулюється активність мислення, розвивається і формується зв’язкова мова.

Види вправ:

На початку занять можна провести вправу пов’язаної з ходьбою і маршировкой, щоб формувалася координація рук і ніг.

  • Вірші з руховою активністю

Кожен рядок вірша містить певні рухи. Малюк підтримує швидкий темп і переключається з однієї дії на інше. Це веселе заняття, вони зображують тварин, або наслідують їм.

  • На артикуляцію

Вправи на артикуляцію також можуть проводитися у формі гри. Захоплений дитина навіть не помічає, що йде навчання. Під час артикуляційних вправ або ігор викликається у нього певний звук. Рух артикуляційного апарату (голосових складок гортані, язика, м’якого та твердого піднебіння, губи) не повинні бути напруженими, але бути активними, точними, ритмічними. Такі вправи супроводжуються спеціальними текстами у віршованій формі. Які будуть коригувати звуковимову. Розвивати м’язи губ і мови.

  • На дрібну моторику рук

Пальчикові ігри, супроводжувані читанням народних віршів, формують тонкі рухи пальців рук. Прості і найвідоміші з них знайомі багатьом батькам. Приміром, потішки про сороку-белобоку або ладушки, які діти із задоволенням виконують. Рухова активність кистей рук і пальців впливає на розвиток мовлення. Також виробляється вміння слухати, вловлюєте ритм і підвищується активність мовлення. Виявлена така закономірність: якщо рух рук розвинене і відповідає віку, то розвиток мовлення в межах норми.

Робота з дефектологом

Виконуються вправи у формі гри. Вони розвивають розумову діяльність, дрібну моторику, уважність, пам’ять. Дефектолог також коригує тенденції розвитку хвороби. Безліч методик, які застосовують кваліфіковані дефектологи, не повинні залишитися без уваги батьків. Вибирайте їх з допомогою спеціаліста і регулярно займайтеся за індивідуальним планом.

Альтернатива

Будь альтернативний метод лікування підбирається індивідуально для кожного.

Можливі такі види лікування як іпотерапія (реабілітація за допомогою лікувальної верхової їзди на коні), дельфінотерапія.

Довгі і наполегливі заняття з багатьма фахівцями пішли нам на користь. З кожним роком мова у мого малюка стає краще, і я радію його успіхам.

Поділитися: